Cel główny: Nabycie wstępnych umiejętności korzystania z biblioteki i jej zbiorów.
Cele szczegółowe – uczeń powinien: ü rozumieć znaczenie pojęć: biblioteka, wypożyczalnia, czytelnia, karta książki, karta czytelnika; ü zapamiętać zasady korzystania z biblioteki; ü wiedzieć, jak należy szanować książki; ü umieć stosować na co dzień obowiązki czytelnika; ü umieć samodzielnie korzystać z czytelni szkolnej.
Metody pracy: pogadanka, pokaz, obserwacja, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: biblioteka – zgromadzone w niej materiały, wystawka książek M. Konopnickiej, listy dla uczniów, zakładki do książek, tekst części artystycznej,
Plan lekcji
1. Powitanie i wyjaśnienie celu wizyty pierwszaków w bibliotece. 2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat czytanych wcześniej książek. 3. Odgadniecie tytułu książki na podstawie scenki.
( Do biblioteki wchodzą dzieci przebrane za krasnale i śpiewają ).
Były sobie raz cztery krasnoludki jeden nieduży, ( ukłon) a drugi maleńki, ( ukłon ) a tamten trzeci zupełnie maleńki, ( ukłon ) a tamten czwarty tyciu – tyciuteńki. (ukłon ) Trala – la –la – la – la. ( klaskanie ) Acha, cha, cha, cha. ( obroty )
( Krasnale rozglądają się po sali i pytają ) Krasnal 1 – Gdzie jest Marysia? Krasnal 2 – Szuka swoich gąsek. Krasnal 3 – Z jakiej książki pochodzi ta piosenka? Dzieci – O krasnoludkach i o sierotce Marysi. Krasnal 4 – Kto napisał tę książkę? Dzieci – Pani Maria Konopnicka.
4. Zapowiedź wizyty wróżki, która opowie dzieciom, jak należy dbać o książki. Wróżka : Kto czyta, ten się wkrótce dowie, iż prawdziwe jest znane przysłowie co głosi, że książki to są przyjaciele, bo nie zdradzą, nie wyśmieją, a nauczą wiele. Skoro książka nasz przyjaciel, to powiedźcie sami: Czy chcecie mieć przyjaciół z oślimi uszami?
( Pokaz zniszczonej książki z namalowanymi oślimi uszami ) Dzieci: Nie!
Wróżka: Nie? To książki musicie szanować. Posłuchajcie wierszyka o Jasiu. Smutny wierszyk
Jaś elementarz Minęło znowu dostał od mamy. cztery dni chyba. Nie było na mim Jaś na okładce kleksów ni plamy. rysuje grzyba.
Trzy dni minęło Grzyb rośnie w lesie, szybko jak z płatka, lecz się nie zdarza a już podarta grzyb na okładce nowa okładka. elementarza.
I znów dzień minął. Tu kleks, tam zygzak, Na stronie szóstej tu strzęp, tam plama. w elementarzu Chyba to nie jest dwie plamy tłuste! książka ta sama. A co to będzie za dwa miesiące? Aż przykro myśleć, Więc wierszyk kończę. ( Czesław Janczarski ) 5. Rozmowa na temat poszanowania książek i biblioteczek domowych dzieci. - Jak należy szanować książki? - Kiedy sięgacie po książeczki? - Jakie mamy korzyści z obcowania z książkami? - Kto z was ma własną biblioteczkę domową? - Jakie książeczki tam się znajdują?
6. Wręczenie dzieciom listów z prośbą książki.
( Krasnale wracają do dzieci, tym razem przynoszą listy, w których spisane są prośby książki. Są to listy imienne, a więc muszą trafić do właściwych adresatów. Do listów dołączone są zakładki do książek.) Krasnal czyta list:
Drogie dzieci!
Jestem Książką, w bibliotece mam mieszkanie. Bardzo lubię, gdy przychodzisz na spotkanie. Ja uśmiechem swej okładki wciąż Cię witam i zapraszam, byś otworzył mnie i czytał, dlatego postaraj się abym zawsze była jak nowa, a wobec tego :
ü Nie dotykaj mnie brudnymi rękoma! ü Nie czytaj mnie podczas jedzenia! ü Nie wyrywaj i nie zaginaj moich kart! ü Nie podkreślaj wyrazów na moich stronicach! ü Nie zgub mnie i nie zapomnij, że przed upływem dwóch tygodni muszę wrócić do biblioteki. ü Ubieraj mnie w okładkę.
Jeśli prośby te wypełnicie, to przedłużycie mi moje życie. Twoja Książka
7. Omówienie treści listu oraz zachęcenie dzieci do częstego korzystania z biblioteki. 8. Zapoznanie dzieci z wypożyczalnią: a) z regulaminem biblioteki szkolnej, b) ze sposobem wypożyczania książek – kartą czytelnika i kartą książki, c) rozmieszczeniem książek dla młodszych dzieci. 9. Wypożyczanie książek.
(Wejście krasnali, jeden z nich zwraca się do nauczyciela)
Krasnal – Proszę pani, dzieci tak długo czekają i na buziach mają wypieki, bo chcą już wypożyczać książki z biblioteki. Tego nie da się ukryć, my to zgadujemy. Chcecie wypożyczać książki? Prawda?
Dzieci – Chcemy.
Nauczyciel – Zapraszam część uczniów do wypożyczalni. Pozostałe dzieci, pod opieką krasnali, pooglądają sobie książeczki zgromadzone na wystawce. Jest to wystawka poświęcona twórczości Marii Konopnickiej.
10. Ćwiczenia praktyczne w korzystaniu z czytelni: - wybór czasopisma do obejrzenia, - przeglądanie czasopism, czytanie wybranych artykułów, - odkładanie ich na półkę.
11. Podsumowanie lekcji - Jak należy szanować książki? - Gdzie można czytać czasopisma? - Jak należy zachowywać się w bibliotece?
- Podziękowanie uczniom za udział w lekcji i zaproszenie ich do częstego korzystania z biblioteki.
- Wspólne przyjęcie postanowienia: Pierwszaki pokażą wszystkim jak należy dbać o książki.
Oprac. Elżbieta Boczkowska
|